O meditaci

Měl(a) bych meditovat. Možná se vám tato myšlenka či potřeba taky honí hlavou. Možná jste to párkrát zkusili, ale nevydrželo vám to. Možná meditujete na hodinách jógy.

 

Jak ale docílit toho, aby jste meditovali pravidelně a měli tak z meditace opravdový prospěch? Proč meditovat?

V dnešní uspěchané době je více než dříve třeba najít duševní rovnováhu a vnitřní klid, štěstí, které vychází zevnitř, aby nás vnější okolnosti nesemlely. Meditace nám zklidní mysl, a při pravidelném opakování pročistí staré bloky, sníží stres, úzkosti a deprese, zvýší sebeúctu. Zpomalí dech a tep…..

Prostě ať chceme nebo ne, pravidelně meditující lidé (= denně) jsou celkově zdravější a úspěšnější ve všech oblatech života.

 

Když otevřeme Wikipedii, dostaneme tuto definici:

„Meditací se nejčastěji rozumí různé praktiky prohlubování soustředění. …. Pod pojem meditace řadíme několik činností, z nichž řada je spojována s dosažením změněného stavu vědomí. Cílem meditace je ale zejména kultivace mysli (její zklidnění) a získání vhledu (ať už do smyslu lidské existence a vesmíru nebo do osobních záležitostí)…….“

IMG_3460

Existuje mnoho typů meditací. U většiny se vyžaduje sed s rovnou páteří, pomalý hluboký brániční dech nosem a vyprazňování mysli. Sem by patřila např. taoistická meditace, která nepoužívá žádné pomůcky, jako opakování mantry, představy atd.

Existují dynamické meditace, spojené s pohybem, či zatínáním různých svalů. Dnes se za meditace považují i různé relaxační nahrávky.

Dobrou praktikou je také tzv. „mindfullness“ meditace, tzn. že se plně a vědomě soustředíme na každou činnost, kterou děláme, např. myjeme nádobí a plně se soustředíme na pohyby, které děláme, myšlenky nám nelítají, jsme ve svém těle v přítomném okamžiku. Je to skvělá praktika, doporučuji ji dělat co nejčastěji během dne.

 

Védská meditace

Před rokem jsem absolvovala kurz védské meditace, tak vám o ní mohu napsat více. Tato technika mi přišla vhodná pro „západního člověka“. Je navržena pro běžný každodenní život, ne jen pro mnichy v klášteře.

Sedět můžete třeba na židli, můžete se opírat, hlavně, aby se vám sedělo pohodlně. Opakujete si v duchu mantru, kterou vám předal při kurzu učitel, jež je k tomu vyškolen a předává tradici a správnost techniky.

Védská meditace je transcendentální technika pocházející z Indie, která se předává ústní tradicí. Přináší spolehlivý přístup k hlubokému odpočinku. Meditace, v sanskrtu dhyna, znamená absorpci čili pohroužení, vstřebávání. Jako když sůl vhodíte do vody, ona se v ní rozpustí a stane se její součástí.

Mantra slouží jako dopravní prostředek pro mysl. Je v pořádku, pokud se nám mantra ztratí a převáží naše myšlenky, odblokovávají se tak postupně stresy a tarumata v podvědomí, vrstvu po vrstvě. Když si pak uvědomíme, že si mantru neopakujeme, s klidem a bez úsilí se k ní vrátíme. Každá meditace je jiná, s hodně myšlenkami, s málo myšlenkami, utíká rychle či pomalu… Védskou meditaci se doporučuje pro nejlepší výsledek provádět 2 x denně po 20 minutách.

Tip na učitele védské meditace, který pracidelně jezdí do ČR: Tim Mitchell, také na těchto stránkách najdete informace o kurzech v Chrudimi a v Brně v říjnu 2016.

 

Dobré je meditaci provádět ráno, protože jak začnete den, tak se i naladíte, a vše je lepší. To předává ve své knize The Miracle Morning Hal Elrod. Kniha zatím nebyla přeložena do češtiny, a tak slibuju, že v příštím článku se na praktiky zázračného rána zaměřím.

Hal identifikoval 6 praktik, které dělají nejúspěšnější lidé světa pravidelně. Abyste mohli žít život ve svém plném potenciálu, byli úspěšní, zdraví, bohatí, měli báječné vztahy, je třeba se stát člověkem, který to přitahuje. Hladina našeho úspěchu je paralelní s hladinou osobního rozvoje. Proto je dobré mu věnovat nějaký čas ráno ještě před tím, než začneme dělat to, co musíme.

 

A než vám příští týden napíšu, jak na zázračné ráno, vstávejte tento týden o chvilinku dřív (o 5 až 20 minut), a meditujte. Před tím je dobré vylézt z postele, dojít si na záchod, vyčistit si zuby a napít se teplé vody.

1) Kdo už meditujete, používejte techniku, na kterou jste zvyklí.

2) Kdo jste nikdy nemeditoval, jednoduše se pohodlně usaďte, nenechte se rušit okolními zvuky, zavřete oči a chvilku klidně dýchejte a prostě jen buďte.

Třeba se v budoucnu přihlásíte na kurz védské meditace nebo si vás přitáhne typ meditace, který je vhodný právě pro vás

Tak přijměte výzvu, a vstávejte po 1 týden aspoň o 5 min dříve než musíte. A já vám za týden napíšu vše o zázračném ránu.

 

 

Stanislava Papoušková
Jsem expertkou na cvičení Chi Kungu, masáže shiatsu a čínskou astrologii. Celostním přístupem ke zdraví inspiruju lidi na jejich životní cestě za svým snem. Více o mně si přečtěte zde. >>
Komentáře
  • Chcete objevit své 3 zranitelnosti podle čínské astrologie?

    Stáhněte si E-BOOK ZDARMA a odhalte své výzvy podle data narození a zjistěte, co s tím dělat.

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky